Робота шкільної бібліотеки

Всеукраїнський тиждень дитячого читання 

Конкурс читців скоромовок

 

 
Челенж "Читати - це круто"



Видано сертифікати учасникам мережевої акції "Вічно живий голос!" (до 150 річчя від дня народження Лесі Українки)

Місячник шкільних бібліотек

«Шкільна бібліотека і екологічна просвіта»

Екологічний паркан

Конкурс малюнків
«Природа очима дітей»

 
 

     


 
         


        

День бібліотворчості: робота екологічної майстерні

 




 

Дітям про правила поведінки у природі

Мета: Вчити з дітьми  норми і правила поведінки в природі. Спонукати дітей до фантазії й творчості.  Викликати у дітей бажання допомагати у природоохоронному процесі: оберігати рідну природу, реагувати на поведінку оточуючих щодо природи, розповідати про свої дії по охороні природи. Розвивати навички дбайливого ставлення до природи, як до свого здоров’я. Виховувати  бережне та турботливе ставлення до природи рідного краю.

Матеріал: схеми-малюнки правил поводження у природі, запис звуків природи, білий  папір, олівці.

Хід заняття

У гості до дітей завітав Лісовуня. Ми пам’ятаємо цього героя з уроків літературного читання  (Лариса Ніцой, "Страшне страховисько")Він дуже схвильований тому, що в лісі де він живе, побували діти. Вони позривали квіти, покидали їх, потоптали гриби – мухомори, зруйнували мурашники, і галасували так, що всі пташки повилітали з його лісу. Вони дуже нашкодили природі. Ця шкода дуже велика. Лісовуня  говорить, що рослинки, комашки, тваринки, пташки, можуть зникнути назавжди. А без них наше з вами життя неможливе. Люди не зможуть слухати пташиний спів. Все це тому, що деякі діти, а може і дорослі не знають правила поводження в природі.( вчитель вішає на дошку малюнок Лісовуні)

Лісовуня  пропонує подивитися знаки-малюнки. А ви мені допоможете, здогадатись про що вони нагадують? (Перегляд знаків-символів. Обговорення .)

-Діти, а тепер подумайте і скажіть, що зробили б ви для того, щоб Лісовуня не хвилювався за свою домівку більше. (Відповіді дітей.)

                                       Правила поведінки в лісі

Не розводьте вогнище в  лісі. Відпочивайте лише у спеціально відведених лісових зонах відпочинку.

Не підпалюйте суху траву на полях та галявинах у лісі.

Не кидайте непогашені сірники або недопалки.

Не користуйтеся в лісі різними піротехнічними виробами: петардами, бенгальськими вогнями, феєрверками, «китайськими» ліхтариками, тощо.

Не заїжджайте безпосередньо в ліс механічними транспортними засобами, іскри від них можуть викликати пожежу.

Не залишайте на сонці пляшки, залишки скла та сміття, що легко загоряються і можуть спричинити пожежу.

 Не смітіть у лісі! Після відпочинку використані пластикові пакети та пляшки, консервні банки, папір, а також скляний посуд заберіть із собою і викиньте на смітник. Хай на місці вашого відпочинку буде чисто-завтра сюди прийдуть інші.

Не розбивайте скляні пляшки! Ви самі, інші люди, лісові тварини можуть поранитись.

Не ламайте гілки дерев та кущів. Це заважає рослині жити.

Не вирізайте на деревах надписи, типу «Тут був я». Це може призвести до всихання дерева, заселення його паразитами.

Не збирайте березовий сік. Це шкодить дереву.

Не зривайте лісових квітів, особливо рідкісних первоцвітів – це порушення закону. Хай гарні рослини залишаються в природі!

Не виривайте рослини з корінням.

Їстівні гриби зрізуйте обережно, щоб не пошкодити грибницю, не руйнуйте мохового килима.

Не знищуйте неїстівних грибів! Для лісових мешканців – це ліки і джерела харчування.

Не рубайте ялинку в лісі! Її можна придбати у лісівників, які виростили спеціальні плантації до новорічних свят, без шкоди для лісу.

Не руйнуйте мурашників – вони лісові «санітари».

Не чіпайте плазунів, які здаються вам небезпечними, бридкими або непотрібними. Вони – невід’ємна , важлива частина лісового середовища. Не чіпайте змій. Вони можуть становити загрозу для вашого життя. Краще обійдіть їх стороною.

Не ловіть диких тварин і не забирайте їх додому. В неволі тварини жити не зможуть і обов’язково загинуть.

Не руйнуйте пташиних гнізд.

Не беріть у руки пташині яйця, пташенят, звірят: людський запах відлякує дорослих диких тварин, позбавляє малят батьківської опіки, вони стають легкою здобиччю для хижаків.

Навесні не можна полювати на перелітних птахів – це заборонено законо

-А зараз давайте звами пригадаємо які основні правила для того хто йде в ліс



-Наш новий друг пропонує нам пограти у гру «Чарівні намистинки» 

-         Діти, я буду читати  вам речення про вчинки людей, які шкодять лісу або сприяють його збереженню, а ви маєте їх доповнювати по змісту словами «так» або «ні»:
   1) Гуляй  у лісі тільки по стежинах.      

          2) Розорюй мурашники, їх і так дуже багато.             

3) Не галасуй у лісі.

4) Не чіпай домівок тварин і дитинчат.

5) Квіти збирай у великі оберемки і принось додому.

6) Губи дерева (ламай гілки, роби на стовбурах надписи).

7) Можна розорювати гнізда і вбивати отруйних і нагарних тварин лісу.

8) Не сміти там, де відпочиваєш.

9) Ніколи не завдавай шкоди природі.     

- Лісовуня пропонує нам розв’язати задачки (Розв’яжіть природознавчі задачі про охорону природи лісу: )

Задача 1. Під час прогулянки до лісу ви знайшли красиву квітучу рослину. Що ви будете робити?

Задача 2. Що ви зробите, коли побачите, що пташеня випало з гнізда?

Задача 3. У лісі вам зустрілось зайченя. Чи візьмете ви його додому, щоб доглядати за ним?

Задача 4. Ви побачили, що діти збивають ногами мухомори та інші отруйні гриби. Чи можна назвати їх дії правильними? Чому?

  -Підіб’ємо підсумки нашої бесіди за допомогою чарівних пелюсточок  які нам приніс Лісовуння. Візьміть  по одній пелюсточці на якій, на вашу думку, написані вірні правила поводження в лісі і прикріпіть до серединки квітки.( діти прикріпляють і повторюють правила)

-А зараз, я пропоную намалювати малюнки на тему: «Що я зроблю для того, щоб навколо було  всім красиво ». (Діти  під запис звуків природи малюють,)

Мандруємо сторінками Червоної книги України

 

Виховний захід. 7‑й клас

Хотілося б, щоб Червона книга України не збільшувалася в розмірах, а кількість видів, що знаходяться під загрозою зникнення, невпинно зменшувалася, перелік збережених і відновлених видів поповнювався дедалі новими й новими назвами. Кажуть, що мрії мають властивість здійснюватися. Тож нехай результатом цього виховного заходу буде здійснення цієї мрії, адже саме ми, люди, — головна причина зникнення видів. Змінюємо свідомість — змінюємо світ!

Мета:
• поглибити знання учнів про Червону книгу України;
• розвивати допитливість, світогляд учнів, комунікативну та предметну компетентності (уміння працювати в команді, орієнтуватись у зображеннях тварин і рослин);
• виховувати, повагу й почуття відповідальності за збереження різноманіття флори й фауни рідного краю.
Наочність та обладнання:
• епіграф на окремому аркуші;
• Червона книга України;
• прапорці з висловами про охорону природи;
• мультимедійний проектор;
• екран;
• комп’ютер;
• мультимедійна гра «Сторінками Червоної книги»

Хід заходу

І. Організаційний етап
1. Привітання учасників гри
Ведучий. У нашому житті охорона природи має надзвичайно важливе значення. Залежність людини від стану довкілля стає дедалі очевиднішою.
З розвитком науково-технічного прогресу значно змінилися умови життя людей.
Залізо й бетон, синтетичні матеріали, пересування різними видами транспорту тощо різко відокремили людину від природи. Пояснюють це однозначно: «Неминуча данина цивілізації!».
Мимоволі спадає на думку фантастичне оповідання.
Ведучий. Сумне оповідання. І мимоволі замислюєшся: а може, й справді річки й океани, ліси й корисні копалини під натиском крокуючих у море бурових вишок, могутніх екскаваторів, бульдозерів виявляться вичерпними й скінченними? Чому людина — дитина природи — мусить у гуркоті й метушні міст мріяти про тишу й чисте повітря? Як зробити так, щоб, незважаючи на інтенсивну господарську діяльність людини, природа відновлювала та примножувала свої багатства? Чи є такий шлях?
Так, є. Це постійна увага до стану довкілля, глибоке знання законів природи й урахування їх у господарській діяльності, раціональне використання природних багатств і турбота про їх відновлення. Є такий відомий усім вислів — «квітучий край». Так називають землі, де знання, досвід людей, їх прихильність, любов до природи справді творять дива.

УЯВІМО...

ХХІІ століття. Школярі вирушають на екскурсію. Із багатокілометрової висоти міста вони спускаються ліфтом дедалі нижче. Ось промайнули яруси житлових поверхів, яруси заводів і фабрик, ще нижче — потужні енергосистеми і, нарешті, діти ступають на землю. Крихітний клаптик землі, несміливий промінь сонця, дивак-садівник, який доживає свої дні, і хирляві зелені паростки, призначення яких діти ніяк не можуть зрозуміти… Лише один хлопчик, затиснувши в руці подаровану садівником квітку, відчуває глибокий і дивний смуток.

 2. Декламування віршів учнями 
Червона книга
Розітнувши хмар завісу,
Над безмежним жовтим ланом
Виринає із-за лісу
Білохвостий птах-орлан.
Тільки пера розчепірить
Махові — яка краса!
Наче ними хоче змірять
Ясно-сині небеса.
Ген над хмар скелясті кряжі
Поринають у блакить.
Що ж кричить він?
Що він каже, Красень.
Що йому болить?
Він говорить про єдине,
Він благає про одне: —
Можеш лише ти, людино,
Зберегти мене!

Бережіть нас
В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
Невже в майбутньому на світі
Не будуть квітнуть дивні квіти:
Конвалії й фіалки ніжні,
І вісник березня — підсніжник?
Ми всі господарі природи,
Тож збережімо її вроду!

Лист до Людини
Людино! Розумна істото!
Ти можеш усе на Землі.
Відсунути можеш потоки,
Будуєш до зір кораблі.
Та знову і знову, людино,
До тебе звертаємось ми,
Бо гинемо, гинемо, гинем!
Будь ласка, ти нас збережи.
Хай будуть в нас цілі дерева,
Рослини, тварини, птахи.
Людино! Людино! Людино!
Ми просимо: нас збережи!
Автори невідомі

ІІ. Основний етап
1. Гра «Що? Де? Коли?»
Завдання гри:
• поглибити знання учнів про Червону книгу України;
• розвивати допитливість, світогляд учнів, комунікативну та предметну компетентності;
• виховувати повагу й почуття відповідальності за збереження різноманіття флори
та фауни рідного краю.

Ведучий. Подорожуватимемо сторінками Червоної книги України у формі всім відомої інтелектуальної гри «Що? Де? Коли?».
У грі братимуть участь дві команди: «Знавці» та «Глядачі».

Правила гри

• Стрілка «вовчка» вказує на номер запитання. Відповісти на запитання слід за 1 хв.
• Якщо час вичерпався, а відповіді немає або відповідь неправильна, то право відповісти надається команді «Глядачі».
• Після закінчення гри підбиваються підсумки, виставляються оцінки.

Відповіді на запитання

1. Червона книга України (1980 р.)
2. Зниклі (0), зникаючі (І), вразливі (ІІ), рід- кісні (ІІІ), не визначені (ІV), недостатньо відомі (V), відновлені (VІ).
3. Рись, зустрічається рідко в Карпатах і на Поліссі.
4. Вогняна або плямиста саламандра — ендемік Карпат.
5. Зозулині сльози яйцевидні — одна з найпоширеніших в Україні орхідей.
6. Борсук — ссавець із родини куницевих.
7. Сальвінія плаваюча — реліктова папороть дольодовикового періоду.
8. Чорноморська афаліна — мешканець переважно шельфової зони Чорного моря, Керчинської протоки — зрідка Чорноморська афаліна в Азовському морі.
9. Їжак вухатий.
10. Махаон.
11. Росичка середня — комахоїдна рослина.







Використані джерела

1. Опаренюк Г. А. Мотивація на уроках біології. — Київ: Шк. світ, 2012.
2. Опаренюк Г. А. Організація навчального процесу з біології в сучасній школі. — Вінниця, 2005.
3. Пометун О. В. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. — Київ: А.С.К., 2004. — 192 с.
4. Програма з біології для 6—9-х класів
5. Соболь В. Біологія: підруч. для 7 кл. загально- осв. навч. закл. — Кам’янець-Подільський: Абетка, 2015. — 288 с.: іл.
6. Соболь В. Біологія: Робочий зошит. 7 клас. — Кам’янець-Подільський: ФОП Сисин О. В., 2015. — 108 с.

 

Пятак Наталія,

бібліотекар Новозапорізької школи

Запорізького району, Запорізької області


Правила користування бібліотекою

1.Загальні положення:

1.1.
Правила користування бібліотекою  розроблені відповідно до Закону України “Про бібліотеки і бібліотечну справу “ із змінами і доповненнями, затвердженими Верховною Радою України 16.03.2000р.”, “Типових правил користування бібліотеками в Україні “, затверджених наказом Міністерства культури і мистецтв України від 25.05.2001р. № 319 і зареєстрованими у “ Міністерстві юстиції України 22.06.2001р. за № 538/5729, “ Положення про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу “, затверджених наказом міносвіти України від 14.05.1999р. № 139.
1.2. Правила користування бібліотекою – це документ , що регламентує відносини користувача з бібліотекою , встановлює загальний порядок організації обслуговування користувачів, доступ до фондів бібліотеки, права та обовязки користувачів бібліотеки.
1.3. Правила користування бібліотекою  затверджуються директором  школи.

2. Порядок користування бібліотекою

2.1. Учні записуються до бібліотеки в груповому ( класи) або в індивідуальному порядку, дорослі за пред’явленням паспорта.

2.2. На кожного користувача заповнюється читацький формуляр як документ
, що підтверджує факт і дату видачі користувачеві документів з фонду бібліотеки та їх повернення.

2.3. Під час запису до бібліотеки користувачі повинні ознайомитися з Правилами користування нею і підтвердити зобов’язання про їх виконання своїм підписом у формулярі (крім учнів 1
класу).

2.4. Термін користування документами, які видаються в бібліотеці, не більше 15 днів. Кількість примірників, які видаються у бібліотеці, не більше 5.

2.5. Навчальна
 та  методична література видається користувачам на час навчання відповідно до програм з обов’язковою перереєстрацією наприкінці навчального року.

2.6.
У разі необхідності термін використання документів може бути продовжений, якщо на видання немає попиту з боку інших користувачів, або скорочений, якщо видання користується попитом.

2.
7. Рідкісні, цінні, довідково-енциклопедичні видання, хрестоматії  додому не видаються.
3. Права, обов’язки та відповідальність користувачів

Користувач має право:

3.1. Безкоштовно користуватися бібліотечно-інформаційними послугами

3.2. Одержувати повну інформацію про склад фонду бібліотеки та порядок доступу до нього.

3.3. Отримувати у тимчасове користування необхідні документи (на різних носіях інформації ) з фонду бібліотеки
.

3.4. Отримувати бібліотечно–бібліографічні знання, навички та вміння самостійного користування бібліотекою (інформацією)
3.5. Брати участь у заходах , що їх проводить бібліотека.
3.6. Обиратися до бібліотечного активу, надавати практичну допомогу бібліотеці.
3.7.Подавати адміністрації 
 школи  зауваження, пропозиції щодо роботи бібліотеки.

Користувач зобов’язаний


3.8. Дотримуватися Правил користування бібліотекою.
3.9. У разі запису до бібліотеки потрібно надати необхідні відомості про себе для заповнення читацького формуляра.
3.10. Дбайливо ставитись до документів, отриманих з фондів бібліотеки : не псувати, не робити позначок, не підкреслювати, не виривати і не загинати сторінки.
3.11. Повертати документи не пізніше встановленого терміну.
3.12. Не виносити з приміщення бібліотеки документи, які не зафіксовані в читацькому
формулярі.
Відповідальність користувачів


3.13. У разі втрати або пошкодження документів з фонду бібліотеки користувач повинен замінити їх аналогічними або рівноцінними (за визначенням бібліотекаря) документами , або внести кратне відшкодування вартості документів. Вартість відшкодування визначається бібліотекою залежно від цінності документа.

3.14. За втрату документів з бібліотечних фондів або їх пошкодження відповідальність несуть батьки або особи, під наглядом яких перебувають діти.
4. Права та обов’язки бібліотеки.
Бібліотека зобов’язана

4.1. Формувати універсальний бібліотечний фонд з урахуванням змісту навчання закладу, згідно з його інформаційними і виховними функціями, запитами та інтересами користувачів тощо.
4.2. Організовувати, раціонально розміщувати та вести облік бібліотечних фондів.
4.3.Систематично аналізувати використання бібліотечного фонду.
4.4. Пропагувати книгу і читання засобами бібліотечної роботи, сприяти підвищенню культури читання.
4.5. Складати і готувати списки літератури на допомогу навчально-виховній роботі та на запити громадян. Виконувати довідкову та інформаційну роботу шляхом групового та індивідуального інформування.
4.6.Формувати систему бібліотечно-бібліографічної освіти учнів та педколективу.
4.7.Систематично слідкувати за своєчасним поверненням до бібліотеки виданих документів.

4.8.Забезпечувати користувачів необхідними документами під час канікул та для підготовки до вступних іспитів.

4.9.Проводити на початку навчального року перереєстрацію користувачів.
4.10.Організовувати ремонт видань та палітурні роботи.

4.11.Створювати та підтримувати комфортні умови для роботи користувачів

4.12.Забезпечувати режим роботи бібліотеки згідно вимогами навчального закладу.

Бібліотека має право

4.13.Визначити зміст та форми своєї діяльності .
4.14.Знайомитись з планами роботи навчального закладу.
4.15.Ставити до відома адміністрацію  про порушення користувачами основних вимог до користування документами

Немає коментарів:

Дописати коментар